Image Image

welke auto koop ik?

Auto’s in Afrika
In Afrika wordt veel gebruik gemaakt van taxi’s omdat heel weinig mensen zelf een auto hebben. Auto’s met 4 deuren en een ruime kofferbak, zijn dus populairder dan 2- of 3-deurs en cabrio’s. Er is vrijwel geen vraag naar kleine personenauto’s. Volume telt dus! Tip: Stationwagens hebben meer volume dan sedans en hebben meestal al 4 deuren, ook handig als bed onderweg! Terreinauto’s met achterwielaandrijving of 4x4 aandrijving zijn het beste i.v.m. slechte en onverharde wegen. In Noord en West-Afrika rijdt men ook rechts. Rechtsgestuurde auto’s (UK) zijn dus minder gewild.

Vergeet niet dat auto’s in Afrika overal gerepareerd worden als er iets stuk aan gaat. Afrikaanse monteurs zijn meesters in lassen en herstellen. Altijd handig als jij met een auto komt die ze kennen, en waar ze vaak zelfs aan onderdelen hebben liggen!

Voor alle auto’s geldt: bij voorkeur 4-deurs, station en diesel
Let op: ivm Ecowas wetgeving bouwjaar vanaf 2000

Populairste Terreinauto’s in Afrika:
1. Toyota (helaas in NL duurder dan Nissan & Mitsubishi)
2. Mitsubishi
3. Nissan
Populairste personenauto’s in Afrika:
1. Peugot
2. Renault
3. Mecedes
Populairste busjes in Afrika:
1. Mercedes
2. Japanse merken
3. Volkswagen

Met de motor mee?
Als je de rit met de motor wil rijden, ben je natuurlijk ook van harte welkom. Kies een flinke allroad machine van ±500 CC. Beter geen injectiemotor of elektronica. Voorbeelden: Honda Transalp of Africa Twin, Yamaha Tenere of XT 660. 

Nog vragen?
N
eem contact met ons op en we kijken hoe we je persoonlijk advies kunnen geven! 

Franse auto’s
Peugeot: model 306, 405, 406, 307, 505, 504, 605 .309 (aanrader) en Partner.
Renault: 19, 21, 21 Nevada of de 25. Megane & Scenic.
(Het koelingsysteem van benzine-uitvoeringen van oudere Renaults heeft nog wel eens moeite met de omstandigheden in de Sahara, diesel dus!)
Citroën: minder geschikt voor Afrika door complexere techniek.

Duitse auto’s
Mercedes: personenauto’s zijn altijd populair.
Model: 200 serie, 190 serie en busjes 207, 307, 308, 309, 408, 409, 608 en 610 (diesels!)
Bussen (muv de MB100-serie vanwege zijn matige wielophanging).
Volkswagen: Model Golf , nog liever Jetta (kofferbak!), Bora, Vento, Passat en natuurlijk de Transporters!
Opel: Astra (station), Vectra, Montego
Ford: Maverick
Audi & BMW zijn niet populair in Afrika.

Japanse auto’s
Toyota: De ontbetwiste nr 1 terreinauto in Afrika, daardoor ook duur.
Landcruiser: Het meest populair vanwege zijn betrouwbaarheid. De korte Landcruiser (2.4 liter diesel) heeft een wat mindere reputatie. Kan wel, maar liever niet.
Ook goed zijn de Hi-Lux (met voorkeur met dubbele cabine), Personenauto’s: Corolla, Avensis, Busjes; Hi-ace.
Mitsubishi: Personenauto’s: Galant, Lancer, en busjes, zijn okee.
Terreinauto’s: De Pajero, Outlander, L200 Pick-up of bus L300 top!
Nissan: Sunny, Primera, Terrano en Pathfinder helemaal prima.
De Patrol is iets minder. (roestgevoelig). Mocht je toch voor een Patrol kiezen dan beter de 3.3 (zonder turbo) dan de 2.8 (turbo).
Hyundai: minder populair wegens mindere kwaliteit van de motoren.
Kia: Sorento of Sportage, okee.
Ssanyoung: Musso, Korro? Vanwege deels MB techniek ook okee.
Suzuki: (Vitara) en Daihatsu (Rocky of Feroza) rijden eigenlijk alleen enkelen in Gambia. Vrij klein voor de tocht.
Subaru: lastig onderdelen voor te krijgen in Afrika.

Engelse auto’s
Landrover: (alhoewel het tweede keus terreinauto is in Afrika) Discovery 300TDi of TD5.
Defender is geweldig, maar rijdt als een tractor en is duur in aanschaf. 
De Freelander & Range Rover (P38) niet doen.

Scandinavische auto’s
Volvo:…. de stationwagons…
Saab: lekker in het Noorden laten.

Italianen & andere exoten:
Een aantal merken zijn te exotisch voor Afrika. Alfa Romeo, Daewoo (GM), Daihatsu, Fiat, Honda, Lexus, Lada, Lancia, Mazda, Mini, Rover, Saab, Skoda, Seat, zijn minder bekend en daardoor minder geliefd.

Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op via het contactformulier. We zullen zo snel mogelijk proberen te reageren.